G2 valikmooduli valib õpilane eelneva õppeaasta lõpus. Valikmoodulid algavad G2 astmel 1. perioodil septembri 2. nädalal.
Iga moodul sisaldab 3 kursust.
G2 valikmoodulid
I insenerigraafika alused
II Insenerigraafika 2D
III Insenerigraafika 3D
NB! Moodulit saavad G2 astmes läbid õppijad, kes ei ole seda G1 astmes veel läbinud! Soovid osata inseneride keelt? Tahad arendada ruumikujutlusvõimet ja insener-tehnilist mõtlemist? Arhitektuuri moodul annab teoreetilised ja praktilised algteadmised jooniste valmistamiseks, vormistamiseks ja lugemiseks. Samuti on võimalus tutvuda joonestamis- ja modelleerimisprogrammide põneva maailmaga.
I Ärilogistika arengud
II Ettevõtluse alused
III Projektijuhtimine
Mooduli eesmärk on tutvustada logistika valdkonna tähtsamaid teemasid erinevatest perspektiividest ning logistika prioriteetide ja võimaluste muutumisest ajas, kujundada arusaam ettevõtluse rollist ühiskonnas, anda esmased oskused ettevõtlusvõimekuste analüüsiks ning tööriistad projektiplaani koostamiseks.
I Enesekaitse inforuumis (Diana Poudel)
II Praktiline küberturve (Anu Baum)
III Küberturve ja ühiskond (Catlyn Kirna)
Komplektis on kolm kursust digitaalse turvalisuse maastikul: digitaalne jalajälg, küberkaitse ja küberturbe talendi loovusprogramm. Digitaalne jalajälg keskendub teadlikkuse tõstmisele isikliku digitaalse identiteedi ja jäetavate andmete mõistmise ning haldamise kohta internetis. Kübekaitse keskendub riiklikule õppekavas olevale küberkaitse kursuse eesmärkide täitmisele. Loovusprogrammis avaneb õpilastel grupitööna pakkuda välja ja viia läbi lahenduse piloot, kuidas viia läbi teavitustööd antud valdkonnas.
I Energeetika üldkursus
II Praktiline modelleerimine ehituses
III Hoonete energiatõhusus ja sisekliima
Ehitus on maailma suurim majandusharu ja ehitusinseneri valikute mõju loodusele on märkimisväärne. Ehitatud keskkonna kujundamine on vastutusrikas töö, kuna hooned peavad olema vastupidavad ning ehitatud loodusressursse mõttetult raiskamata. Ehituse ja energeetika moodulis saad teadmised ehituskorraldusest ja ehitusjuhtimisest, elektrienergia tootmisest ja kasutamisest ning mõistad, kuidas hinnata hoonete energiatõhusust. Eesti ehitus vajab rohelise mõttega insenere!
I Programmeerimise põhikursus
II Objekt-orienteeritud programmeerimine
III Programmeerimise projekt
NB! Mooduli eeldusmooduliks on G1 astmes läbitud TalTech IT ja robootika moodul. Seda moodulit saavad valida vaid õpilased, kes on eeldusmooduli G1 astmes läbinud!
Mooduli jooksul korratakse üle Pythoni põhi keelekonstruktsioonid. Õpitakse objekt-orienteeritud programmeerimise põhiprintsiipe. Õpitakse mahukamate probleemide (ülesannete) lahendamist, iseseisvalt probleemidele lahendusi leidma ja kasutama versioonihaldussüsteemi Git. Tutvutakse projekthalduse töövahenditega (GitLab/GitHub).
Mooduli lõpus saavad õpilased luua ühe mahukama projekti, mille käigus kõike õpitut saab rakendada. Kursuste jooksul antakse õpilasele lahendada ülesanded, mille esitamisel saab automaatset tagasisidet ülesande jaoks koostatud automaattestidelt. See annab õpilasele võimaluse oma lahenduse korrektsust kontrollida suvalisel ajal. Teatud ülesanded tuleb õppejõule ette näidata, kus õppejõud annab tagasisidet ja juhtnööre edaspidiseks.
Moodul on jätkuks Programmeerimise jätkukursusele ning annab hea eelduse minna programmeerimist edasi õppima ülikooli. Kursuse lõpus korraldatakse eksam, mis on võrdväärne TalTechi programmeerimise algkursuse eksamiga. Kes selle eksami ära sooritab ning on oma tulemusega (hindega) rahul, saab TalTechis esimese semestri 6 ainepunkti väärilise aine (Programmeerimise algkursus) sellega sooritatud.
I Programmeerimise algkursus
II Programmeerimise jätkukursus
III Robootika
Soovid olla see, kes töötab välja uudseid ja nutikaid tarkvaralahendusi, lahendab mitmete eluvaldkondade probleeme IT abil? Tahad aru saada kuidas tänapäevased targad IT süsteemid tegelikult töötavad? IT moodulis tutvustatakse programmeerimise põhimõisteid ning lahendatakse praktilisi ülesandeid. Programmeerimisest minnakse edasi robotite programmeerimise juurde, kus tegeletakse praktilise mehaanika ning elektroonikaga.
I Meri, uudised ja elukeskkond
II Laevajuhtimine
III Meretehnika ja vesiniku tehnoloogiate kasvav tähtsus
Maailma kõikidest kaupadest ja toodetest liigub mööda meresid 90 %. Merel töötab peaaegu kaks miljonit meremeest ja lisaks miljonid töötajad maal. Kuidas see kõik koos toimib, saab uurida merenduse moodulis.
Kasutades igaühele olulist kriitilist mõtlemist ja merenduse päriselu juhtumeid, tutvud teemadega: merekeskkond, laevajuhtimine, laevatehnika, meretransport ning uued võimalused ja väljakutsed.
I Säästlik eluviis (TalTech)
II Materjalitehnoloogia (TalTech)
III Rohetehnoloogiad (Tallinna Tehnikakõrgkool)
Moodul on loodud koostöös TalTechi ja Tallinna Tehnikakõrgkooliga. Ringmajanduse ja rohetehnoloogiate moodulis analüüsitakse inimtegevuse mõju keskkonnale ning omandatakse uusi teadmisi, kuidas elada oma elu keskkonnasõbralikumalt. Õppijad analüüsivad isiklikku igapäevast käitumist ning võimalusi positiivseteks muutusteks. Mooduli praktiliseks väärtuseks saavad õpilased ehitada erinevaid taastuvenergia süsteemide mudeleid, uurida erinevaid tekstiile, puitu, plaste jpm.
I Hariduspsühholoogia
II Õpetamismeetodid - kuidas õppimisest saab õpetamine
III Meeskonna juhtimine: Mõjustamispsühholoogia: kuidas panna inimesed tegema seda, mida sa tahad, et nad teeksid
Valikmoodul “Maailmamuutjaks hariduse kaudu“ on mõeldud gümnasistidele, kes mõtlevad karjäärivalikutele haridusvaldkonnas, aga ka neile, kes veel ei tea, mida täpselt edasi õppima minna, kuid kellel on soov end proovile panna ja saada teadlikumaks enda oskustest ning sobivusest tööks laste ja noortega, et teha läbimõeldum otsus edasise õppimise osas. Samuti sobib kursus neile, kes tahaksid teada, kuidas olla tõhusam enda õppimise juhtija ja saada teadmisi ja oskusi, mis on olulised üldisemalt töös inimestega ning nende arengu toetamisel. Seega on kursuse sihtgrupiks nii õppijad, kes mõtlevad õpetajaametile kui karjäärivalikule, kui ka need, kes veel ei tea, mida edasi õppima minna ning need, keda kõnetab inimeste juhtimise aspekt õpetajatöös.
I Hiina keel A0.1
II Hiina keel A0.2
III Hiina keel A1.1
Kolme kursuse jooksul saab õpilane algteadmised hiina keelest ja kultuurist. Mooduli eesmärk on omandada hiina keele oskus A1.1-tasemel, mis võimaldab toime tulla igapäevastes suhtlusolukordades, mis nõuavad otsest ja lihtsat infovahetust tuttavatel teemadel. Õpilased õpivad mooduli käigus ligi 400 sõna ja 200 hiina kirjamärki.
I Terviseedendus
II Terve inimene III
III Farmaatsia
NB! Mooduli eeldusmoodul on G1 astmes läbitud Tervishoid ja meditsiin I. Seda moodulit saavad valida vaid õpilased, kes on eeldusmooduli läbinud!
Tervishoiu ja meditsiini moodul koosneb kursustest, mis annavad gümnasistile hea baasi ja algteadmised inimese tervishoiust ja meditsiiniabist. G2 astmes on võimalik valida meditsiini jätkumoodul ja meeskonnatöö kursus. Kõigi meditsiinimoodulite kursuste läbimisel saab õpilane Tervishoiukõrgkoolilt tunnistuse ja lisapunkti sisseastumisel, kui soovib õpinguid seal koolis jätkata. G2 mooduli I kursus keskendub tervisedendusele. Teisel kursusel läbib õpilane hoolduse alused ja ergonoomika ja saab teadmisi erivajadustega inimeste tegevuste toetamisest. Kolmas kursus on farmaatsia ja selles saab teadmisi nii koduapteegist kui toitumise teemadest.
I Pääste ja esmaabi üldkursus
II Päästetööd
II Pääste õppelaager
NB! Moodulit saavad G2 astmes läbid õppijad, kes ei ole seda G1 astmes veel läbinud! Moodulis õpetatakse päästeasutuste ajalugu ja tegevuse eesmärke, selgitatakse Päästeameti struktuuri, teenuseid, põhiväärtuseid ning vabatahtliku päästja tegevust; tuleohutuse ja ennetustöö vajalikkust ühiskonnas. Õpilane õpib hindama keskkonna tule-, vee- ja koduohutust; arutlema päästealaga seotud hädaolukordade teemal ja siduma neid oma kodukoha riskidega. Moodulis õpetatakse kasutama kannatanule esmaabi andes reeglipäraseid võtteid; tutvustatakse päästetehnikat ja -varustust ning päästja kaitsevarustust ohutusnõuete järgi. Päästelaagri õpetusega taotletakse, et õpilane kinnistab ja täiendab laagris õppe käigus omandatud teoreetilisi teadmisi, süvendab praktilisi oskusi ning päästeteenistuja väärtuspõhiseid hoiakuid ja eetikapõhimõtteid.
I Politsei ja piirivalve üldkursus
II Politsei
III Piirivalve
Mooduli kursused lähtuvad Sisekaitseakadeemia sisekaitseõppe valikaine õppekavast ning tunde viiakse läbi koostöös Politsei ja Piirivalveameti ametnikega. Mooduli läbinud õppija saab Sisekaitseakadeemiasse kandideerimisel 1,5 lisapunkti.
Teemad: laiapindse riigikaitse käsitus, politseiteenistuse regulatsiooni ning organisatsioonikultuuri ja struktuuri tundmine, politsei riigisisene ja rahvusvaheline koostöö, enesekaitsevahendid, sidepidamisvahendid ja teenistusrelvad, vabatahtlike kaasamine, karistusõiguse kohaldamise üldpõhimõtted, avaliku korra kaitse, liikluse järele valvamine, ohtu sattumise ja süütegude ennetamine, tegutsemine sündmuskohal ja asitõendite käitlemine, piirkondlik politseitöö, välijuhtimine ning patrullimine, õppekäik politseiasutusse, piiri valvamine, dokumentide kontrollimine, veekogul ohutusnõuete tagamine.
NB! Antud mooduli läbijad kohustuvad kevadel lisaks läbima valikkursusena arvestatava kahepäevase "Politsei ja piirivalve õppelaagri", kus käsitletakse teemasid: riviõpe, füüsiline ettevalmistus, relvaõpe, kriminaalpolitsei töövaldkond, korrakaitsepolitsei töövaldkond, iseseisva ülesandena oma elukoha seisundi hindamine võimaliku kuritegeliku ründe vähendamiseks.
I Inimeste analüüsimine ehk kuidas lugeda inimesi - Priit Laatre
II Maksundus ja toll - Sisekaitseakadeemia
III Õigussüsteemi tagatoad - Diana Ossipova
Moodul koosneb kolmest omavahel seotud kursusest, mis arendavad õpilaste praktilisi oskusi ja ühiskondlikku teadlikkust. Esimene kursus keskendub olulistele suhtlemis- ja otsustusoskustele, mis aitavad noortel teha teadlikumaid valikuid, paremini suhelda, efektiivselt läbirääkida ning hinnata inimeste usaldusväärsust ja reguleerida enda käitumist keerulistes olukordades. Teine kursus annab põhjaliku ülevaate maksunduse ja tolli valdkonnast, tutvustades nende rolli riigi toimimises, riigikaitses ja rahvusvahelises kaubanduses ning õpetades maksude ja tollitoimingute praktilist rakendamist. Kolmas kursus selgitab Eesti õigussüsteemi toimimist, keskendudes eraõigusele, avalikule õigusele ja karistusõigusele, pakkudes reaalsete näidete ja kohtuvaatluste kaudu praktilist arusaamist õiguse rollist igapäevaelus. Mooduli läbinu omandab teadmised ja oskused, mis toetavad iseseisvat, vastutustundlikku ja teadlikku ühiskonnaliikme rolli.
I Religioon kui konfliktide põhjustaja
II Riigikaitse teooria
III Riigikaitse praktika (õppelaager)
NB! Riigikaitse mooduli valijad ei pea läbima MURG põhiõppekavas ette nähtud kursust "Riigikaitse teooria", kuna läbivad selle antud mooduli raames.
Moodul annab ülevaate sõjaliste konfliktide tekkepõhjustest, eesti sõjaajaloost ja riigikaitse korraldusest. Mooduli käigus saab õpilane praktilise kogemuse elust sõdurina osaledes praktilises õppes sama varustusega nagu kaitseväe sõdur või kaitseliitlane.
I Droonioperaator I
II Luure ja vastuluure
III Droonioperaator II
See moodul annab põhjalikud teadmised ja praktilised oskused droonide maailmast — alates esmastest teadmistest kuni droonioperaatori tasemeni välja.
I kursus: Sissejuhatus droonindusse
Esimeses kursuses saavad õpilased esmase ülevaate drooninduse põhitõdedest. Õpitakse tundma droonide ehitust ja põhikomponente, käsitletakse seadusandlust ja eetilisi küsimusi, mis kaasnevad droonide kasutamisega. Samuti pööratakse tähelepanu lennueelsele kontrollile ja lennuplaani koostamisele.
Teoreetilisi teadmisi täiendatakse praktilise lennusimulaatori kasutamisega ning seejärel saavad õpilased ise droone lennutada. Kursuse lõpus läbib iga osaleja personaalset praktilist testsooritust, mis kinnitab omandatud oskusi ja valmistab ette järgmiseks, juba professionaalsemaks tasemeks.
II kursus: Droonioperaatori kursus
Teisel kursuses keskendutakse droonioperaatori tööks vajalike teadmiste ja oskuste arendamisele. Õpilased tutvuvad põhjalikumalt lennutegevust reguleerivate õigusaktidega ning saavad teadmisi Kaitseväe droonitegevust puudutavatest määrustikest ja õhuruumi korraldusest.
Lisaks käsitletakse kaugpiloodina tegutsemist mõjutavaid inimfaktori aspekte ning õpetatakse, kuidas hinnata oma terviseseisundit enne lendu. Kursusesse kuulub ka lennutegevuse planeerimine, kaugpiloodi vastutuse mõistmine ning praktilised oskused, nagu õhuruumi broneerimine ja teabeteenuste kasutamine.
Kahe drooniõpetuse kursuse vahel läbivad antud mooduli õpilased luure- ja vastuluurekursuse, mis on riigikaitse seisukohast olulise tähtsusega ja sisuga kursus ja toetab oma sisuga drooniõpet.
I Äriedendamine sotsiaalmeedias
II Loovkirjutamine
III Bränding ja mõjuisikute kasutamine turunduses
Mooduli I kursuse eesmärk on tutvustada õppijatele hetkel populaarseimate sotsiaalmeedia kanalite võimalusi äritegevuse edendamisel ning julgustama looma kaasahaaravaid sotsiaalmeedia postitusi. Kursusel tutvustatakse erinevaid sotsiaalmeedia platvorme, nende omadusi ja eeliseid ärilises kontekstis ning viiakse läbi praktilisi harjutusi, mis aitavad õppijatel omandada oskusi sotsiaalmeediakampaaniate planeerimisel ja elluviimisel. II kursuse eesmärk on õppijates äratada loovus ning julgustada neid loovust kasutama turundustekstide kirjutamisel. Kursusel tutvustatakse erinevaid kirjutamisstiile ja žanreid ning viiakse läbi erinevaid praktilisi harjutusi loovuse rakendamiseks. Kogu kursus on kavandatud nii, et see innustaks ja motiveeriks noori turundushuvilisi looma originaalseid ja kaasahaaravaid turundustekste, mis kõnetavad nende eakaaslasi ja potentsiaalseid kliente. III kursus annab osalejatele põhjaliku ülevaate brändingust ja mõjuisikute rollist turunduses ning õpetab praktilisi oskusi planeerimaks brändingu kampaaniat koostöös brändi väärtustele vastava mõjuisikuga Z generatsiooni sihtgrupile.
I Drooniõpetus
II Multimeedia
III AI abil videote loomine
Mooduli käigus õpid vajalikke oskusi tänapäevaseks visuaalseks eneseväljenduseks. Saad teadmised ja praktilised kogemused droonivõttest, nutitelefoniga filmimisest ja videotöötlusest ning õpivad looma videoid tehisintellekti tööriistade abil. Moodul arendab loovust, tehnilist taiplikkust ning oskust kaasaegseid visuaalseid jutustamisvõtteid rakendada.
I Geomeetriliste kujundite joonestamine ja kompositsioon
II Ruumikujunduse põhireeglid ja värvilahendused
III Arvutiprogramm Arhicad
Moodul on suunatud neile, kes soovivad saada teadmisi ruumide planeerimisest, kujundamisest ning värskendamisest. Õpitakse joonistama ruumilisi objektide tasapinnalisi kujutisi kasutades erinevaid tehnikaid, jooni, värve ja erialast arvutiprogrammi Arhicad.
I Õhu füüsikalised omadused
II Pneumaatika alused
III Pneumoautomaatka
Pneumaatika moodul annab ülevaate mehhatroonika eriala kolmest teemast milleks on Õhu füüsikalised omadused, Pneumaatika alused, Pneumoautomaatka.
Mooduli eesmärk on tutvustada õppijaid tehniliste süsteemide funktsionaalsete võimalustega ja valmistada neid ette edasi õppimiseks tehnilistel erialadel kus nad saavad rakendada teadmisi mehhatroonikast ja pneumaatikas. Tuntud näited tänapäevasest tehnoloogiast on robotid ja mitmesugused automaatikaseadmed nii kodus kui ka ettevõtetes, kus on rakendatud tänapäevaseid IT- lahendusi.
Valikmooduli läbimisel saab õppija jätkata õpinguid G3 tasemel valikmoodulis “Loogika kontrollerid”.
I Värviring ja -harmoonia
II Moeajalugu
III Figuuride ja rõivaste joonistamine
Kursus on suunatud neile, kes soovivad saada teadmisi värvusõpetusest ja moejoonistamisest, arendada oma fantaasiat ja loovat mõtlemist. Tutvutakse värvide kombinatoorikaga ja erinevate värvide olemusega.
Õpitakse joonistama erinevaid figuure ja koostama garderoobi.
I Elektrotehnika alused
II Elektroonika alused
III Mehaanika alused
Tehnoloogia moodul annab ülevaate mehhatroonika eriala kolmest teemast milleks on: automaatika alused, pneumaatika alused ning loogika ja programmeerimine.
Mooduli eesmärk on tutvustada õppijaid tehniliste süsteemide funktsionaalsete võimalustega ja valmistada neid ette edasi õppimiseks tehnilistel erialadel kus nad saavad rakendada teadmisi mehhatroonikast ja infotehnoloogiast. Tuntud näited tänapäevasest tehnoloogiast on robotid ja mitmesugused automaatikaseadmed nii kodus kui ka ettevõtetes, kus on rakendatud tänapäevaseid IT-lahendusi.
I Juuksuri loomingulise töö alused
II Soengu kujundamine ja jumestamine
III Sissejuhatus juuste lõikamisse, lõikusjoonised ja massiivse vormi lõikamine
Valikmoodul annab ülevaate juuksuri erialast läbi kolme kursuse. Moodul algab sissejuhatava osaga juuksuri loomingulise töö alustesse, seejärel saadakse teadmisi soengu kujundamisest ja jumestuse põhitõdedest ning viimasena põgus ülevaade juuste lõikamisest ja lõikusjooniste tegemisest.
NB! Mooduli läbimiseks on vaja soetada isiklikud töövahendid, maksumuses ~ 170-200 eurot.
I Folkloor ja rahvalooming
II Rahvakombed ja -tavad; rahvakalender
III Rahvakulutuur – rahvariided, rahvusköök
Rahvakultuuri valikmoodul sobib Sulle, kui soovid rohkem teada meie kodumaaga seotud traditsioonidest ja kommetest. Õppeaasta jooksul tutvume lisaks tavadele ja kombestikule ka rahvalaulu, -tantsu ja -muusikaga, kuulame asjatundjaid ning proovime ka ise järgi. Oma kodumaa kommete ja kultuuri tundmine tuleb kindlasti kasuks igas eluvaldkonnas, sest see aitab paremini mõista ka teisi kultuure, erinevaid olukordi ja inimesi.
I Mina märkan noori - noorsootöö põhialused
II Mina kaitsen noori - esmaabi kursus
III Mina võimestan noori - noorsootöö praktika
Moodul toimub neljapäeviti 8.30-11.00
Moodul on mõeldud õpilasele, kes näeb oma tulevikku noortega seoses. Mooduli läbinu oskab toetada ja võimestada noori ning on saanud esimesed kogemused noorsootöös. Õpingud on individuaalsed, lähtuvad õppija huvist ning on praktilised. Õppetöös kasutame palju aktiivõppe meetoteid ning arutleme. Kas sa teadsid, et noorsootöötajad tegutsevad noortekeskustes, noorte infospetsialistidena, laagrites, huvitegevuses, koolis, noorte osaluse toetajatena, noorteühendustes, tänaval, koolitajana ning korraldavad noortesündmusi ja projekte? Seega võimalusi on miljoneid. Tule ja seo oma tulevik noortega!
I Praktiline helitehnika
II Praktiline videotehnika
III Praktiline valgustehnika
NB! Moodulit saavad G2 astmes läbid õppijad, kes ei ole seda G1 astmes veel läbinud ja moodlit valides tuleb eelnevalt vestelda valdkonnajuhi Sirje Vasmann-Perendi või IT-juhi Aivar Metsaveeruga.
Praktilise helitehnika kursuse lõpetanu omandab helimaailma algteadmised, tunneb erinevaid mikrofonide tüüpe, teeb vahet analoog-ning digitaalsel konsoolil ja oskab neid algtasemel seadistada. Mooduli läbimisel suudad läbi viia lihtsama loomuga üritusi, toetudes selle tehnilistele vajadustele, ning teha kõigele lisaks aktiivselt koostööd video-ja valgustehnikuga. Kursus algab sissejuhatava teooriatunniga ning kogu järgnev toimub praktilises õppes.
Praktiline videotehnika kursus tutvustab tehnika valiku printsiipe, videotehnika käsitlust ja enamlevinud formaate – ühe ja mitme kaamera töö, intervjuud, kontserdid jms. Kursuse käigus õpitakse kadreerimist ja live-režii tööd. Samuti planeerimist, salvestamist ja montaaži. Mooduli läbimisel suudad läbi viia lihtsama loomuga üritusi, toetudes selle tehnilistele vajadustele ning teha kõigele lisaks aktiivselt koostööd heli-ja valgustehnikuga.
Praktilise valgustehnika kursusel tutvutakse valgustehnika algteadmistega (sh seadistus), erinevate valgustite tüüpidega, analoog- ja digitaalse valguspuldiga. Tutvutakse ka valguse nõuetega erinevate ürituste raames – kaamerate valgusvajadus, kunstiline valgus jms. Mooduli läbimisel suudad läbi viia lihtsama loomuga üritusi, toetudes selle tehnilistele vajadustele ning teha kõigele lisaks aktiivselt koostööd video-ja helitehnikuga.
NB! Moodulit saavad G2 astmes läbid õppijad, kes ei ole seda G1 astmes veel läbinud!
I Lavaline liikumine - Tanel Saar
Kursus annab ettekujutuse näitleja keha kasutamisest läbi füüsiliste harjutuste. Läbi etüüdide luuakse erinevaid psühho-füüsilisi seisundeid. Õpitakse usaldama partnerit. Tegeletakse tempo, kestvuse, kordusega. Samuti ruumi ,fookuse, kompositsiooniga. Koostöös kursusekaaslastega valmib igal tudengil füüsiline etüüd.
II Hääl ja kõne kui väljendus- ja mõjutusvahend – EMTA lektor Vilja Sliževski
Kursus tutvustab hääleaparaati ja selle füsioloogiat ning tööpõhimõtteid (kehahoiak, hingamine, kõri, resonaatorite süsteem ja artikulatsioon) eesmärgiga kasutada häält kui suhtlemis- ja eneseväljenduse vahendit parimal viisil.
Kuidas aidata ennast tulevikus arusaadavalt väljendada? Kuidas vältida kuulajate ees tahtmatuid ja mitte vajalikke liigutusi ja muid vigu, mis on takistuseks mõtte jälgimisel. Kuidas saavutada veenvus eneseväljenduses? Kuidas ületada esinemisnärvi?
Praktiline osa – erinevad tekstid ja nende esitused. Iseseisev töö ja esituste analüüs erinevate näidete põhjal. Eesmärk on tunnetada ja leida eneses hääle tekitamise impulsid.
III Suuline kõne ja kirjalik keel – Johan Elm
Me teame, mis on hääl, häälikud, vokaalid ja konsonandid, sõna. Kuidas kõnelda, kuidas nutta ja naerda, kuidas karjuda, kuidas suhelda jne. Aga esinemissituatsioonis jääme vait ja tunneme end ebakindlalt. Kursus tutvustabki praktilises esinemissituatsioonides hääle ja sõna väe kogemist.
NB! Jätkumoodul. Moodulit saavad läbida õppijad, kes on läbinud eelneva mooduli Esinemistehnika ja eneseväljendus I.
I Lavaline liikumine - Tanel Saar ja Hanna Maria Saar
Kursus annab ettekujutuse näitleja keha kasutamisest toetudes füüsilise teatri ja kasaaegse liikumispraktika võtetele. Katsetatakse palju vaba loomingulise improvisatsiooni, kui ka kindlate tehnikatega. Läbi etüüdide luuakse erinevaid psühhofüüsilisi seisundeid. Õpitakse usaldama partnerit. Tegeletakse tempo, kestvuse ja kordusega. Samuti ruumitaju, fookuse ja kompositsiooniga. Koostöös kursusekaaslastega valmib igal tudengil füüsiline etüüd.
II Hääl ja kõne kui väljendus- ja mõjutusvahend - EMTA lektor Vilja Sliževski
III Julge ja usaldav eneseväljendus - Johan Elm
Esinemishirm tuleb vähesest kogemusest. Kui õpime kasutama oma keha, häält ja loomingulist mõtlemist, muutub hirmutav nauditavaks. Aine annab võimaluse iseennast paremini tundma õppida, turvalises keskkonnas mängida ja katsetada ning saada ebakindlusest vabaks. Tegeletakse rohkem stseenidega, rolliloomega, aga ka grupitaju ja usaldusega. Võetakse ette mõned stseenid näidendist ning töötatakse nendega pikemalt. Aine arendab esinemisjulgust, loomingulist distsipliini ja ühise loo jutustamise oskust.
NB! Antud mooduli saavad valida ainult õpilased, kes sooritavad G2 praktilise tööna õpilasfirma loomise! Kõik õpilasfirma liikmed peavad olema vastavas moodulis!
I Ettevõtluskeskkond. Õpilasfirma loomine
II Õpilasfirma praktiline tegevus
III Ärijuhtimine
Ettevõtlusõpetuse kursusega taotletakse, et õpilane:
- omandab teadmisi, oskusi ning kujundab hoiakut, mis võimaldab tal olla ettevõtlik kodanik ja ettevõtja;
- mõtestab ettevõtlusvõimalusi, lähtudes enda huvidest, eesmärkidest, arengupotentsiaalist, oskustest ja eeldustest (loovus, uuendusmeelsus, riskijulgus) ning keskkonnast.
I Suhted ja suhtlemine
II Inimene ja seksuaalsus
III Vaimne fitness: õnne vallutamine
Moodul koosneb kolmest valikkursusest, mida õpetavad oma ala eksperdid eri valdkondadest. Esimene kursus keskendub eesmärgile õpetada ja toetada noorte suhtlemisoskusi lähisuhetes: eneseväljendus, kuulamine, usalduse ja turvalisuse loomine, konfliktidega hakkamasaamine. Teine kursus keskendub seksuaalsusele, mis on inimkogemuse loomulik ja lahutamatu osa. Ehkki inimesed kogevad, mõtestavad, tunnetavad ja väljendavad seksuaalsust erinevalt, mõjutavad seksuaalne ja sooline identiteet ning seksuaalsed kogemused meid kõiki.Kursusel käsitletakse ja uuritakse seksuaalsuse erinevaid tahke nii üksikisiku kui ühiskonna perspektiivist. Kolmas kursus käsitleb eelkõige inimese vaimset tervist, mis on inimese tervise oluline ja lahutamatu osa ning aluseks nii tema enda kui ka kogukonna heaoluks ja tõhusaks toimimiseks.
I Traditsiooniline ja digitaalne graafika
II Maali meedium
III Loominguline portfoolio ja köitetehnikad
Moodul on suunatud õpilastele, kes soovivad saada teadmisi trükikunsti, maali ja köitekunsti tehnikatest. Mooduli lõpetanud omab teadmisi loomingulise portfoolio koostamise põhimõtetest ning oskab enda väljendada erinvates meediumites. Moodul annab arusaama vabakutselise kunstniku võimalustest tööturul. Mooduli tulemuseks on terviklik loominguline portfoolio, mida õpilane saab esitada sisseastumisel loomingulises valdkonnas edasi õppimiseks.
I Psühholoogia harrastus- ja saavutusspordis
II Soorituspsühholoogia talendi ja esinemiskindluse arendamisel
III Liikumispsühholoogia heaolu toetamisel
Valikmooduli läbimine annab põhiteadmised kaasaegse spordi-, liikumis- ja soorituspsühholoogia olulisimatest teemadest. Kolm kursust pakuvad ülevaate kolmest üksteisega seotud valdkonnast: spordipsühholoogiast, soorituspsühholoogiast ja liikumispsühholoogiast. Kursused aitavad mõista, mis takistab ja mis toetab inimesi nii saavutus- kui tervisespordi eesmärkide saavutamisel, oma talendi arendamisel ja õpitud oskuste pingeolukorras realiseerimisel. Soorituspsühholoogia kursusel õpitu on kasutatav kõikides sooritusvaldkondades, kus on tegemist õpitud oskuste realiseerimisega.
I Spordistatistika
II Kohtunikutöö
III Mina noorsootöötajana – oma idee teostamine
Valikmoodul tutvustab õpilastele spordiga seotud erinevaid rolle – statistiku, kohtuniku ja noorsootöötajana. Spordistatistika kursusel õpitakse koguma ja analüüsima võrkpalli, korvpalli ja kergejõustiku lihtsamat statistikat ning esitama tulemusi arusaadavalt ja visuaalselt. Kohtunikutöö algõppes käsitletakse nende alade reegleid, mängusituatsioonide hindamist ning kohtuniku vastutust ja rolli. Noorsootöötaja baasõppe kursusel saadakse teadmised ja oskused, mis on vajalikud abi laagrikasvatajana töötamiseks – keskendutakse noorte turvalisuse tagamisele, tegevuste planeerimisele ja grupitööle. Moodul annab hea ülevaate spordist kui tervikust ning arendab sotsiaalseid, analüüsi- ja koostööoskusi. Sobib noortele, kes tunnevad huvi spordi, noorsootöö ja laiemalt kogukonnas tegutsemise vastu.
I Loogika elemendid matemaatikas
II Rakenduslik matemaatika ja modelleerimine
III Matemaatika ja tehisintellekt
Kas oled kunagi mõelnud, kuidas loogika ja matemaatika võivad avada ukse tulevikku ning aidata Sul lahendada mitte ainult klassiruumi, vaid ka reaalse elu probleeme? Moodul ühendab teoreetilised teadmised praktiliste oskustega, kasutades loogika, modelleerimise ja tehisintellekti elemente. Moodul on mõeldud õpilastele, kes soovivad arendada oma analüütilist mõtlemist, loovust ja tehnoloogilisi oskusi. Kui oled valmis astuma sammu tulevikku ja avastama, kuidas loogika, matemaatika ja AI võivad Sinu arengut toetada, siis on see kursus just Sulle.
Mooduli esimeses kuruses “Loogika elemendid matemaatikas” saad praktilise ülevaate loogika põhimõistetest ja õpid, kuidas mõtlemisstrateegiad aitavad keeruliste probleemide lahendamisel. Tutvud erinevate matemaatiliste tõestusmeetoditega, õpid iseseisvalt sõnastama ja tõestama matemaatilisi väiteid, arutlema ning nägema loogilisi seoseid nii valemites kui ka igapäevaelu probleemides.
Mooduli teises kursuses “Rakenduslik matemaatika ja modelleerimine” keskendutakse matemaatiliste mudelite loomisele ja rakendamisele reaalse elu probleemide lahendamisel. Õpid, kuidas kasutada matemaatilisi vahendeid keerukate süsteemide mõistmiseks ja analüüsimiseks erinevates valdkondades.
Mooduli kolmandas kursuses “Matemaatika ja tehisintellekt” saad ülevaade tehisintellekti põhimõistetest. Uurime, kuidas matemaatika toetab kaasaegsete AI mudelite loomist. Õpid, kuidas AI suudab muuta meie igapäevaelu ja kuidas seda tehnoloogiat saab rakendada erinevates valdkondades.
I Ettevalmistus loodusteaduste olümpiaadideks
II Praktilised uuringud loodusteadustes
III Praktiline maa-, mere- ja kliimateadus - TalTech
See moodul ühendab praktilise loodusteadusliku uurimistöö, ainetevahelise mõtlemise ning süvendatud ettevalmistuse loodusteaduste olümpiaadideks. Kursus on mõeldud gümnasistidele (G1–G3), kes tunnevad huvi Maa süsteemide, kliima, keemia, füüsika ja bioloogia vastu ning soovivad arendada oma teadmisi nii teoreetilises kui praktilises suunas.
Mooduli I osa keskendub süsteemsele ettevalmistusele olümpiaadideks neljas põhivaldkonnas: bioloogia, keemia, füüsika ja geograafia. Õpilased lahendavad varasemaid olümpiaadiülesandeid, osalevad lühiloengutes ja harjutavad eksperimentide kavandamist ning andmeanalüüsi.
Mooduli II osa keskendub praktilistele uuringutele – toimub töö nii looduses kui laboris. Õpilased uurivad valitud keskkonnanähtusi mitme teadusvaldkonna vaatenurgast, kasutades mõõteseadmeid, proove, keemilisi ja füüsikalisi katseid ning andmetöötlustarkvara. Teise perioodi lõpuks valmib rühmapõhine uurimisprojekt või esitlus.
Eeldusteks on huvi loodusteaduste vastu ning valmisolek lahendada keerukamaid probleeme. Osalemine ei eelda varasemat olümpiaadikogemust.
Kolmanda kursuse jooksul teevad õpilased lähemat tutvust meie planeedi geosfääri, hüdrosfääri ja atmosfääriga, õpivad tundma Maa kliima ja keskkonna kujunemist ning ressursse. Kuna ¾ Eestist on piiratud merega ning merel on oluline mõju meie kliimale, siis saavad õpilased ülevaate, kuidas meri kliimat mõjutab ja vastupidi ning kuidas on Läänemeri ja selle olukord ajas muutunud ning mis on selle põhjused.
Teooriaosa täiendavad praktilised õppereisid, kus uuritakse Eesti kivimeid ja kivistisi; saadakse tuttavaks maapõueressursside kasutamisega; tehakse praktilisi töid uurimislaeval ja mereökoloogia laboris ning külastatakse ilmajaama (hüdro-meteoroloogiaobservatooriumi). Välipraktikateks on vajalik ilmaoludele vastav riietus ning veekindlad matkajalanõud.
I Neuro- ja stressiteadus
II Biohäkkimise, toitumise ja treeningu alused
III Jätkusuutlik tervis ja vaimne tasakaal
Re:start on praktiline moodul, mis annab läbi eluliste näidete ja eneseanalüüsi õppijale tervikliku tööriistakasti elustiili juhtimiseks. Moodul hõlmab: neuroplastilisuse harjutusi ehk oskust õppida tundma oma aju toimimist, unestrateegiad vaimse energia tugevdamiseks, toitumise, treeningu ja biohäkkimise võtteid kehalise sooritusvõime parendamiseks. Eneseteadlikkuse tõstmiseks käsitleme ka iidseid idamaiseid praktikaid nagu jooga ja pilates ja läänelikke kognitiivseid tehnikaid nagu mindfulness.
I Sissejuhatus näitlejatehnikasse, teatrikunsti alused
II Näitleja töö rolliga
III Lavastuse ettevalmistus ja etendamine
Mooduli eesmärgiks on tutvuda lähemalt näitlejatöö erinevate nüanssidega, teha palju praktilisi harjutusi ja töötada trupiga etenduse materjaliga, et tuua kevadel üheskoos lavale täispikk etendus. Kui oled unistanud proovida näitleja elukutset või mõelnud, kas lavakunstikool võiks olla sinu tulevikutee, sulle meeldib esineda ja näidelda, siis vali see moodul!
Kursuste täpsem sisu:
1. Valime alusmaterjali lähtuvalt trupist, teeme näitlejatehnilisi harjutusi kujutluse ja füüsise äratamiseks, sündmuste analüüs.
2. Töö rolliga. Karakteriloome. Tegelase tempo-rütmid. Tegelase tahe ja tegelaskuju elus ettetulevad sündmused. Teksti omandamine. Tegelaskuju partituuri loomine.
3. Lavastuse väljatoomine. Tekst on omandatud, partituur on selge. Lavastuse vormistamine õppelaagri käigus (mai 2026).
I Igapäevased digitööriistad
II Töö, raha ja ettevõtlus
III Loominguline projekt (grupitöö)
Tahad leida oma esimest töökohta või oled mõelnud investeerimisele? 💼💰
Äkki unistad oma esimesest iseseisvast reisist ✈️, aga kardad pettuse ohvriks sattuda? Praktilised digipädevused💻🛠️ on moodul, kus saad ülevaate väga erinevatest teemadest.
Mooduli lõpuks on sul uhke tööriistakohver🧰 digivahenditest, mis aitavad sul paremaid otsuseid teha – kodus, koolis ja tulevases töökohas.
Tahad leida oma esimest töökohta või oled mõelnud investeerimisele? 💼💰
Äkki unistad oma esimesest iseseisvast reisist ✈️, aga kardad pettuse ohvriks sattuda?
Praktilised digipädevused💻🛠️ on moodul, kus saad ülevaate väga erinevatest teemadest.
Mooduli lõpuks on sul uhke tööriistakohver🧰 digivahenditest, mis aitavad sul paremaid otsuseid teha – kodus, koolis ja tulevases töökohas.
Selles moodulis:
📊 Teed isikliku eelarve ja mõistad, mis vahe on neto- ja brutopalgal.
🧳 Planeerid reisi nii, et sa ei maksa üle ega lange pettuse ohvriks.
🏘️ Uurid, kuidas leida sobiv üürikas ja analüüsid kinnisvaraportaale nagu pro.
📄 Koostad päris oma CV ja tead, kust leiab erinevaid põnevaid tööpakkumisi.
🚀 Saad aimu, kuidas (ja miks) inimesed investeerivad või ettevõtte loovad.
🤖 Tutvud AI tööriistade ja muude äppidega, mis aitavad sul oma elu nutikamalt korraldada.
🎬 Teed koos tiimiga video, mis õpetab ka teisi – sest teistele asja selgitades õpime ise kõige rohkem.
I Liikumisharrastuse alused
II Spordiürituste korraldamine
III Spordijuhtimine
I Liikumisharrastuse alused
Kursuse jooksul tuleb õpilastel osaleda treeningutes. Võimalik käia jõusaalis ja rühmatreeningutes või mängida korvpalli, võrkpalli, lauatennist ja sulgpalli.
II Spordiürituste korraldamine
Kursuse käigus hakkavad õpilased ise korraldama ühte spordiüritust. Sammu kaupa tutvustame kõiki olulisi aspekte alustades avaliku ürituse loa taotlusest kuni turundamiseni ning ürituse reaalse läbiviimiseni.
III Spordijuhtimine
Sellel kursusel saavad õpilased ülevaate Eesti spordisüsteemist ning toimimisest. Tutvustame erinevaid spordiorganisatsioone. Õpilased saavad teada, kuidas rahastatakse sporti ning mis funktsiooni omab EOK.